Dimensioner

Skriv ut

Detta avsnitt handlar om hur figurer och andra föremål beskrivs med begreppet dimension.

Begreppet dimension används flitigt i dataspel och filmer för att beskriva en plats långt bort i en annan del av  universum.

I fysiken handlar dimension om  riktingar.

En punkt är endast en ”prick” och har inte någon  riktning. Den har alltså inte någon dimension.

Om du går på en linje fram och tillbaka så rör du dig i en dimension (riktning).  En spänd lina eller ”fågelvägen” mellan två städer på en karta beskriver också  en dimension. En sträcka är avståndet mellan två punkter. Sträckor mäts t. ex. i millimeter, centimeter, decimeter, meter, kilometer och mil.

Om du rör dig på en yta t. ex. när du spelar fotboll så rör du dig i två dimensioner(riktningar). Att räkna ut area är att räkna ut hur stor en yta är. Ett A4 papper har en yta och ett golv likaså. Ytor eller areor mäts t ex med mm2, cm2, dm2 och m2. För stora ytor och arealer som länder används km2och kvadratmil. Du kan tänka att tvåan i enheten står för två dimensioner.

Om du simmar i en bassäng rör du dig oftast i tre dimensioner (riktningar). Du kan röra dig fram och tillbaka på ytan men du kan även dyka ner under vattnet. Du kan även gå runt i ett rum (yta) men hoppar du eller går upp för en trappa eller stege i rummet tillkommer en dimension. 

Volym är hur mycket något rymmer om det skulle fyllas med t.ex. vatten. Bassängen har ett innehåll  (vattnet), alltså har den en volym. De flesta föremål har en volym. Innehåll eller volym räknar man ut genom att ta sidorna gånger varandra. Volym mäts t. ex. med enheten mm3, cm3, dm3och m3. Den upphöjda trean står för tre dimensioner. (Föremål har tre sidor).

I dataspel är 3D (tre dimensioner) populärt. Det innebär att du kan röra dig åt tre håll.

Fördjupning

Info om sidan Begrepp Övningar