Reflektion

Skriv ut

Vanlig reflektion

När ljus studsar mot en reflekterande yta (t.ex. spegel) kallas det reflektion. Hur det reflekteras förklarar reflektionslagen.

  • V1 = vinkel 1= infallsvinkel
  • V2 = vinkel 2 = reflektionsvinkel

Reflektionslagen:

Infallsvinkeln är lika stor som reflektionsvinkeln. V1 = V2

(Normal är ingen verklig linje utan till för att enklare se att V1 = V2. En normal är alltid vinkelrät mot underlaget.)

Det är alltså på samma sätt om du sparkar en boll snett mot en vägg. Den studsar ut med samma vinkel som den kom in. Likadant för biljardspelare som skjuter bollen i vallen.

Totalreflektion

När en ljusstråle färdas genom olika genomskinliga material så kan den ändra riktning. Det kallas att ljuset bryts. Nedan visar en bild hur ljuset bryts i fyra glasbitar.

  1. När ljuset faller in rakt bryts det inte.
  2. När ljuset faller in snett bryts det från normalen i detta fall.
  3. Första exempel på totalreflektion. Inget ljus åker igenom. Det följer glaset.
  4. Infallsvinkel är så stor att strålen inte kan brytas. Allt ljus reflekteras. Detta är också totalreflektion mot undersidan av vattenytan.

Totalreflektion används i ledningar och det ger blixtsnabbt Internet hemma. Tekniken kallas fiberoptik. Signalen är ljus och ljusstrålen kan inte brytas till luften utan tvingas kvar i ledningen.

 

Fördjupning

Info om sidan Träna begrepp Övningar